Na wiele minut przed godziną dwunastą, o
której rozpoczyna się uroczysta msza dla pielgrzymów w katedrze świętego Jakuba
w Santiago de Compostela, ludzie zajmują miejsca jak najbliżej ołtarza w nawie i w poprzecznym do niej transepcie by, po udzielonym na końcu odprawianej liturgii
błogosławieństwie, zobaczyć niezwykły ceremoniał okadzania kościoła i
zgromadzonych w nim wiernych przez wielkie Botafumeiro, wprawiane w ruch przez
tiraboleiros i wysłuchać „Himno al Apostol Santiago”
Botafumeiro
Botafumeiro to nazwa kadzielnicy
(trybularza), o wadze około 80
kg i wysokości 160 cm, wykonanej ze srebrzonego
mosiądzu, znajdującej się w katedrze świętego Jakuba w Santiago de Compostela i
używanej podczas celebracji liturgicznych odbywających się w szczególnych
dniach świątecznych, lub na specjalne zamówienie.
Nazwa botafumeiro pochodzi z języka galicyjskiego. Jest ona
złączeniem słowa botar ( „wyrzucać”) i fume („dym”). Wiele
podobnych kadzielnic istniało w innych katedrach, ale z biegiem czasu
zaprzestano ich używać. Botafumeiro w Santiago de Compostela jest
jedyną tej wielkości, która jest dalej nadal używana.
Poprzez rozsiewanie w świątyni zapachu
kadzidła i majestatyczny ruch jaki wykonuje, używana jest do podkreślenia
ważnych momentów odprawianej liturgii, w tym przypadku na zakończenie
błogosławieństwa dla pielgrzymów biorących udział w odprawionej wcześniej
liturgii mszy świętej.
Botafumerio zawieszone jest na grubej
linie o długości około 60 m, przechodzącej przez specjalne koło pasowe
zamocowane w kopule znajdującej się na przecięciu nawy głównej i transeptu. Mechanizm, przez który przechodzi lina stanowi kołowrót o trzech różnej średnicy tarczach powodujący zmianę długości liny w trakcie ruchu wahadłowego, do której przywiązana jest kadzielnica.
Kadzielnica poruszana jest przez grupę przeszkolonych 8 mężczyzn
nazywanych tiraboleiros. Zawieszone wysoko podczas liturgii, przed rozpoczęciem
okadzania opuszczane jest przed ołtarz na wysokość 1 metra.
Po wsypaniu
kadzidła przez celebranta tiraboleiros podnoszą ją na 2 metry i mocnymi
pociągnięciami liny wprawiają w ruch wahadłowy o łuku około 50 m, wzdłuż nawy
poprzecznej (transeptu).
Rozhuśtany przez nich trybularz porusza się z
maksymalną prędkością 68 km / h. Po
maksymalnym wychyleniu do kąta 820 trybularz spada
swobodnie uzyskując dodatkową energię dynamiczną, podobnie jak człowiek na
huśtawce. Przed ołtarzem przelatuje na wysokości około 1 metra.
Cała ceremonia
trwa 5 minut i tyle samo trwa śpiewany Hymn do Świętego Jakuba. Zatrzymanie
botafumeiro wymaga sporo umiejętności, nawet, kiedy wydaje się, że już nie
porusza się, chwytający je tiraboleiro musi się trzykrotnie z nim okręcić, aby
je całkowicie zatrzymać.

Botafumeiro jest nazwą własną
trybularza (łac. turibulum), a po polsku kadzielnicy
W liturgii
chrześcijańskiej, jest jednym z utnsylium (sprzęt liturgiczny) służącym
do okadzania w czasie obrzędów liturgicznych: Najświętszego Sakramentu, celebransa,
wiernych, ołtarza, darów
ofiarnych, krzyża, ewangeliarza, paschału, relikwii
świętych i obrazów Chrystusa i świętych wystawionych do
publicznej czci. Dym w liturgii symbolizuje obecność Boga, a także wznoszące
się ludzkie modlitwy do Boga. Symbolika spalającego się kadzidła odnosi się do
uwielbienia i przebłagania Boga, a także do zapowiedzi ofiary bezkrwawej. Żar
ognia w którym spala się kadzidło, symbolizuje żarliwość modlitw zanoszonych
przez wiernych, które jak dym z kadzidła wznoszą się do Boga (Ap 8,2-5).
I ujrzałem siedmiu aniołów, którzy stoją przed Bogiem,
a dano im siedem trąb.
I przyszedł inny anioł, i stanął przy ołtarzu,
mając złote naczynie na żar,
i dano mu wiele kadzideł,
aby dał je w ofierze
jako modlitwy wszystkich świętych,
na złoty ołtarz, który jest przed tronem.
I wzniósł się dym kadzideł,
jako modlitwy świętych,
z ręki anioła przed Bogiem.
Anioł zaś wziął naczynie na żar,
napełnił je ogniem z ołtarza
i zrzucił na ziemię,
a nastąpiły gromy, głosy, błyskawice, trzęsienie ziemi.
Tradycyjne kadzidło (olibanum) powstawało z substancji żywicznej otrzymywanej z kadzidłowców, niskich drzew i krzewy występujące na terenie Afryki i Bliskiego Wschodu, z dodatkiem innych gatunków aromatycznych roślin z rodziny osoczynowatych.
W starożytnej Grecji używano
kadzidła w celach kultowych, prawdopodobnie od VII w. p.n.e. W Rzymie
odgrywało dużą rolę w kulcie cesarza. Zwyczaj okadzania ołtarza wywodzi się
z czasów starotestamentalnych. W judaizmie kadzidło jest wyrazem czci
oddawanej Bogu przez naród i używane było tylko do celów sakralnych;
użycie w innych celach było zakazane. Ołtarz kadzielny w świątyni
jerozolimskiej stał na miejscu świętym, a kadzidło mógł zapalić
tylko kapłan. Wierzono, że dym kadzidła osłania go przed porażeniem
spowodowanym bliską obecnością Boga. Codziennie w świątyni spalano prawie
kilogram importowanego z innych krajów kadzidła. Starotestamentowy obraz wznoszącej
się ku górze woni kadzidła jest symbolem modlitwy:
„Niech moja modlitwa będzie
stale przed Tobą jak kadzidło; wzniesienie rąk moich jak ofiara wieczorna” (Ps141,2).
Według Ewangelii Mateusza kadzidło
było jednym z trzech darów Mędrców ze Wschodu przyniesionych
narodzonemu Chrystusowi. W czasach starożytnych prawdziwe kadzidło było
używane w szczególnych kultach i było droższe od złota.
Pierwsza kadzielnica w katedrze świętego Jakuba zainstalowana została
prawdopodobnie w XIII wieku, ale informacja o niej pojawia się dopiero
w 1322 roku, kiedy to wstawiono do mechanizmu dwa „koła zębate” o różnych
średnicach.
Legenda o Botafumeiro opowiada, ze miała na celu ukryć odór, jaki panował w katedrze pełnej pielgrzymów. Przybywający pielgrzymi byli wtedy zmęczeni i brudni. Aż do 1786 r. większość z nich w kościele spała i jadła. a dym miał zwalczać niemiły zapach, a w czasie liturgii pozwalał wytrzymać do końca celebry. Tylko, gdyby taki był cel zainstalowania kadzidła, to musiałoby ono "pracować" podczas całej liturgii, co byłoby praktycznie niewykonalne i niezgodne z ustalonym kanonem nabożeństwa.
Natomiast ludzie wierzyli, że dym kadzidła ma działanie lecznicze i pielgrzymi wdychali dym z myślą, że uchroni ich przed różnymi epidemiami i chorobami, a także pomaga w duchowym oczyszczeniu, kiedy okadzała wystawiane podczas liturgii relikwie świętego Jakuba.
W 1400 roku król Francji, Ludwik XI (1423-1483) przekazał
datek na nową kadzielnicę, która miała zastąpić wcześniejszą, pochodzącą
jeszcze ze średniowiecza. Wykonano ją ze srebra i została oddane do użytku
dopiero w 1554 roku. Niestety została skradziona przez żołnierzy Napoleona w
kwietniu 1809 roku. Obecna kadzielnica została wykonana przez złotnika, José
Losadę w 1851 roku. Lina, na której do niedawna wisiała kadzielnica, zgodnie z
tradycją utkana była z konopi i wymieniana co 20 lat. W 2004 roku pierwszy
raz zamontowano grubszą i trwalszą linę z włókien syntetycznych. W 2006 r.,
czyli po 155 latach użytkowania, Botafumeiro poddane zostało gruntownej
renowacji. Pracowali nad nią artyści i rzemieślnicy, którym przewodził Luis
Molina Acedo. Odnowili i naprawili uszkodzenia. Pokryli ją również 2
milimetrową warstwą srebra, dzięki czemu trybularz ma piękny, srebrzysty
połysk.
Przez wiele lat
istnienia botafumeiro miały miejsce różne wypadki, udokumentowane i
te, które do dziś przetrwały jako legendy. Najbardziej znany i spektakularny
wypadek miał miejsce w 1499 roku, kiedy to księżniczka Katarzyna Aragońska wraz
z mężem podczas podróży poślubnej przybyli do Santiago de Compostela. Gdy
rozhuśtano kadzielnicę, nagle wyleciała ona przez jedno z wysokich okien.
Spowodowane było to tym, że była ona wtedy połączone z liną za pomocą haka. Od
tego czasu jest przywiązana do liny za pomocą specjalnego węzła
marynarskiego. W 1610 r. Pielgrzym Diego de Guzmán napisał w swoim dzienniku,
że podczas wychyłu kadzielnica „uderzyła w górne sklepienia”. 23 maja 1622 r. w momencie opadania zerwała się lina i Botafumeiro i upadło tuż obok
tiraboleiros. Dwa upadku kadzielnicy wydarzyły się w XX wieku w czasie Roku
Świętym 1925 i 26 lipca 1937 r. rozsypując wokół rozżarzone węgle.
Zdarzył się tez wypadek, że uderzenie rozhuśtanej kadzielnicy złamało żebra i
nos pielgrzymowi, który podszedł przed ołtarz, próbując podziwiać pracę jej
mechanizmu zawieszonego w latarni sklepienia.
W Roku Świętym Jakubowym botafumeiro
jest uruchamiane po każdej mszy dla pielgrzymów, a w pozostałe lata tylko
kilkanaście razy w roku podczas
uroczystości:
- Objawienie Pańskie, 6 stycznia
- Niedziela Zmartwychwstania
- Objawienie Apostoła w bitwie pod
Clavijo, 23 maja
- Zielone Świątki
- Męczeństwo Świętego Jakuba, 25 lipca
- Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny,
15 sierpnia
- Wszystkich Świętych, 1 listopada
- Chrystusa Króla
- Niepokalane Poczęcie, 8 grudnia
- Boże Narodzenie, 25 grudnia
- Przeniesienia ciała Apostoła, 30
grudnia
Ceremoniał okadzania przez botafumeiro
może odbyć się również na prośbę grupy
pielgrzymów, która wcześniej poprosi o to katedrę, wnosząc stosowną opłatę.
Tiraboleiros
Jest to grupa 8 mężczyzn, którzy opiekują
się wielkim trybularzem – Botafumerio w katedrze świętego Jakuba w Santiago de
Compostela. Określenie tiraboleiros,
podobnie jak nazwa botafumeiro, to termin galicyjski wywodzący się od
łacińskiego turifer (czyli „ten, który niesie kadzidło”), które to słowo
składa się z dwóch członów: thus (czyli „kadzidło”)
i fero (czyli „nosić”). Chociaż niektórzy podają pochodzenie słowa
"tiraboleiro" jako aluzję do węzłów do pociągania za sznurki
odpowiedzialne za przenoszenie kadzielnicy. Dziekan katedry José María Díaz
mówi, że w rzeczywistości nazwa pochodzi od łacińskiego słów „turibulum magnum",
co oznacza dużą kadzielnicę.
Praca tiraboleiros obejmuje czyszczenie
i napełnianie węglem drzewnym i rozpalanie Botafumerio, przenoszenie
z muzeum katedry do nawy świątyni, wiązanie do kadzielnicy liny
odpowiednim węzłem, a następnie wprawienie go w ruch. Najpierw mocnym
pociągnięciem liny trybularz jest podnoszony do góry i wprowadzony w ruch
bezwładności, przy pomocy systemu lin, oraz koła pasowego zamocowanego w
sklepieniu nad nawą. Ruch kadzielnicy jest podtrzymywany rytmicznymi
pociągnięciami liny przez tiraboleiros, a ma końcu umiejętnie zatrzymany. Po zakończeniu całego ceremoniału okadzania gorące jeszcze botafumeiro jest odwiązywane i wynoszone, a lina zawiązana na filarze między nawą główną a nawą północną
Najsłynniejszym kierownikiem
tiraboleiros był Armado Raposo nazywany przez wszystkich „Wodzem”.
Rozpoczął pracę w zespole w 1948 r. i mimo przejścia na emeryturę nadal
kierował zespołem. W ciągu prawie 60 lat pracy Armando Raposo nie doszło do
żadnego wypadku. Wszystko było przez niego kontrolowane. Obserwował uważnie
czy ruch jest prawidłowy i żar nie wypada ze środka, gotowy w każdej chwili do
zatrzymania kadzielnicy i czy ktoś nie
próbuje przejść przed ołtarzem, gdy jest ona w ruchu.
Armando Raposo widział w
katedrze królów, szefów państw i rządów, oraz papieża Jana Pawła II i Benedykta XVI. Zmarł 06.04.2014 r.
Hymn do Apostoła świętego Jakuba
Ceremoniał okadzania pielgrzymów
zgromadzonych w katedrze jest zsynchronizowany z muzyką i śpiewem „Himno al Apostol Santiago Señor Santiago”. Pierwszy raz wykonany został podczas
ceremonii otwarciu Drzwi Świętych w 31.12.1919 r, a potem od rozpoczętego Roku
Świętego Jakubowego w 1920 r. śpiewany podczas ceremonii okadzania katedry
wielką kadzielnicą "Botafumeiro" na zakończenie mszy świętej. Hymn został skomponowany przez M. Soler,
kierownika chóru w katedrze, a słowa napisał lekarz diecezjalny dr Barcia
Caballero.
Santo
Adalid, Patrón de las Españas,
Amigo
del Señor:
Defiende
a tus discípulos queridos,
Protege
a tu nación.
Las
armas victoriosas del cristiano
Venimos
a templar
En
el sagrado y encendido fuego
De
tu devoto altar.
Firma
y segura
Como
aquella Columna
Que
te entregó la Madre de Jesús,
Será
en España
La
Santa Fe cristiana,
Bien
celestial que nos legaste Tú.
Gloria
a Santiago,
patrón
insigne!
Gratos,
tus hijos,
Hoy
te bendicen.
A
tus plantas postrados te ofrecemos
La
prenda más cordial de nuestro amor.
Defiende
a tus discípulos queridos!
Protege
a tu nación!
Protege
a tu nación!.
|
Święty
Mistrzu , patronie Hiszpanii,
Przyjacielu Pana;
Broń swoich ukochanych uczniów,
Chroń swój naród.
Zwycięską broń chrześcijanina
Hartujemy
W świętym i rozpalonym ogniu Twojego pobożnego ołtarza.
Mocni i pewni Jak ta Kolumna Którą Ci dała Matka Jezusa, W Hiszpanii będzie to Święta wiara chrześcijańska Niebiańskie dobro, które nam przekazałeś.
Chwała Tobie święty Jakubie
Dostojny patronie!
Miłe, twoje dzieci,
Dzisiaj pobłogosław.
Polne kwiaty Tobie dzisiaj ofiarujemy
Najcieplejszy obraz naszej miłości.
Broń swoich drogich uczniów!
Chroń swój naród!
Chroń swój naród!
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz